tirsdag 9. oktober 2012

Biopeis og varmepumpe :)

Da er det bestemt, varmepumpe kommer i hus til min store glede :) Endelig fikk jeg overtalt, og når prisen ble billigere for den og en alternativ varmekilde så ble det greit. Kan ikke bare bruke strøm med disse dagers strømpris! Vi får en gulvmodell, det vil si at den monteres langt nede på gulvet og blir på denne måten mindre synlig i det helhetlige bildet.

I tillegg til denne har vi valgt biopeis. Det geniale med biopeis er at den trenger ingen pipe, og avgir ingen gasser. Den går på etanol, altså sprit (dog ikke den vi får på polet), og den avgir varme, i tillegg til kosen som flammer gir på sene høst og vinterkvelder. Vår modell heter Milano, og er laget i epoxy, noe som gjør at den ikke blir varm, men kan fint holde på selve ovnen uten å brenne seg. Akkurat som en varm tekopp som jeg koser meg med nå. Den er flyttbar og veier nesten ingen ting, så jeg kan flytte den fra rom til rom om dette er ønskelig. Så får vi se hvor den ender opp, på stua eller kjøkkenet er planen i hvert fall. Vi har kjøpt dette gjennom Varmehuset AS her på Lillehammer. God service og folk som kan jobben sin og leverer til rette tidspunkt. Sånt liker vi.

Har i dag også pusset alle vinduer utvendig før stillaset tas ned. Gleder meg til å se hele fronten med vinduer, stilige takrenner (sølvgrå) og sementplatene. Bilder kommer.
God tirsdag kveld.


Milano biopeis. Lekker!


Detalj. Der kommer flammen opp, og der heller vi ned i etanol.


Sementplater på ene delen av utstikket.

Klem
Mai-Kristin


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar