tirsdag 7. august 2012

Blåbærpai !

                        I dag begynte gravemaskinen og i morgen har jeg fri fra jobb så da blir det nok bilder av tomta vår, men enn så lenge vil jeg gjerne dele en oppskrift på blåbærpai.Jeg prøvde den første gang i helgen og den ble fantastisk, og er veldig enkel. Hele tomten vår var overfylt av blåbær, og den kunne jo ikke gå til spille når de nå har begynt med store maskiner på den. Så min kjære Mr.Handy og to sjarmtroll plukket blåbær så jeg kunne bake. 

Oppskrift og bilder kommer her:




                                                       Ny plukkete blåbær

                                                    Bunn:

150 gr. hvetemel
100 gr. sukker
100 gr. smeltet smør som avkjøles litt
1 egg
1-2 ss melk
1 ts. bakepuler

                                                    Fyll:

1 pk. vanliljekrem
Masse blåbær, helst ferske, men frosne tror jeg også virker. Jeg halvblandet litt da interessen for bærplukk for to små gikk raskt over.

Fremgangsmåte: Bland alt til paideigen i en bolle og rør godt sammen. Fordel i en paiform, eller en ildfastform som også gjør samme nytten. Ha vaniljekrem på, fordel jevnt utover og hell på bærene. Strø sukker på toppen og gjerne litt potetmel for at det ikke skal flyte utover. 
Til slutt lag gjerne et "rutenett" med resten av deigen. Jeg prøvde meg på dette, men kan npk gjøres bedre.



                                                    Masse deilige bær!



                                                 Lite tips som jeg også skal gjøre neste gang er å 
                                                 bruke en sikter til potetmelet for å få det jevnt.
       

                                              
                                                 Ferdig resultat og kjempe godt. Server gjerne 
                                                 med is eller vaniljesaus.


Bon Appétit og en god kveld ønsker fra meg.


Klem

Mai-Kristin!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar